Elsendorp verslaat Fiducia: 'Tijd van haat en nijd is voorbij'

27 september 2023 20:45

Elsendorp heeft de derby tegen Fiducia 'vrij eenvoudig' gewonnen. Op sportpark De Dompt werd het 3-0.

Elsendorp begon vlijmscherp aan de derby tegen Fiducia. Door felle druk en snelle combinaties maakten ze het de buren lastig. Het resulteerde na 35 minuten in een voorsprong. Een voorzet kwam op het hoofd van Jeroen Donkers, die tegendraads binnen kopte, 1-0. Tien minuten later verdubbelde Elsendorp de voorsprong. Sam van de Wetering schoot de bal snoeihard in de rechteronderhoek, 2-0.

Na rust ging de thuisploeg verder met het domineren van de wedstrijd. Lang hield Fiducia stand en overleefde het zelfs een gemiste penalty, maar in de 80ste minuut moesten de bezoekers toch buigen. De bal kwam met een gelukje voor de voeten van Luuk Sommers die twee man uitkapte en rustig raak schoot: 3-0.Na het laatste fluitsignaal klinkt er een orkaan aan vreugde vanuit het kamp van Elsendorp, waarbij aanvoerder Dick de Bruijn met de grootste glimlach van het veld liep. ,,We konden de competitie niet beter beginnen. Drie punten in de streekderby, wat wil je als speler van Elsendorp nog meer." Voorafgaand aan de wedstrijd waren de spelers van Elsendorp extra gebrand om de buren de les te lezen, toch wist De Bruijn al na een paar minuten dat het goed zat. ,,Het ging allemaal vrij eenvoudig. We voetbalden simpel onder de druk van Fiducia uit. Als we iets zorgvuldiger waren, hadden we er nog wat meer kunnen maken."

Ooit was de derby tussen Elsendorp en Fiducia een beladen pot waar veel haat en nijd bij kwam kijken, maar dat is volgens De Bruijn allang niet meer zo. ,,De teams kijken er wel naar uit, maar het levert geen vuurwerk meer op. Dat heeft te maken met het feit dat de jeugdteams van Elsendorp en Fiducia sinds een aantal jaar samen spelen. De jongere jongens uit beide elftallen zien elkaar daarom eerder als vrienden dan als vijanden."De Bruijn en Elsendorp hebben een 'vreemde' voorbereiding achter de rug. In tegenstelling tot andere teams speelden zij geen bekerduels, die werden afgelast door een gebrek aan spelers. De Bruijn: ,,Er ging even iets mis in de planning. Dit zorgde voor een miscommunicatie bij de spelers, waardoor velen van ons nog op vakantie waren. Ik was zelf ook een van de boosdoeners. Ach ja, achteraf kunnen we er om lachen."

De Bruijn vindt het lastig om een doelstelling aan de competitie vast te plakken. ,,We gaan natuurlijk op jacht naar promotie, maar als we bij de bovenste vier teams eindigen ben ik meer dan tevreden."

Elsendorp: Kuijpers; De Bruijn, Vermeulen, Bouw, De Vries; Sommers, Vos, De Bruijn; Van der Heijden, Donkers, Van de Wetering.

Fiducia: Van der Kruijssen; B. Van Kessel, Van den Heuvel, F. Van Kessel, P.Ploegmakers (54. Bos); M. Ploegmakers, Van de Berg, J. Peeters, K. Peeters, Van Zeeland; Van Bakel.

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!