Elsendorp - Fiducia 5-0

30 november 2022 8:45

Nieuwe spits schiet Elsendorp naar ruime zege in Middenpeelderby tegen Fiducia.

JDonkey.png

Nieuwe spits schiet Elsendorp naar ruime zege in Middenpeelderby tegen Fiducia

VIJFDE KLASSE E ELSENDORP - Op de ranglijst stonden Elsendorp en Fiducia vooraf dicht bij elkaar. Toch was het krachtsverschil groot in de traditionele Middenpeelderby op sportpark De Dompt. De thuisploeg stuurde de streekgenoot met een ruime nederlaag naar huis: 5-0.

Elsendorp maakte binnen tien minuten twee treffers. Beide keren was Jeroen Donkers de man van het laatste zetje. Stijn Vos bepaalde met een harde afstandsuithaal de ruststand op 3-0. Broers Sam en Jesse van de Wetering gaven de zege uiteindelijk nog meer glans.

,,Elsendorp tegen Fiducia is een wedstrijd die altijd met dikke letters op de kalender staat. Als je die pot zo kan winnen, dan brengt dat veel plezier”, zei Donkers, de man van de eerste twee treffers. Donkers staat volgens zijn teamgenoten bekend als ‘de luie spits, maar wel een afmaker’ en dat liet hij tegen Fiducia zien. ,,Twee typische spitsengoals, dus die termen kwamen overheen. Al moet ik wel zeggen dat er meer goals bij hadden gekund”, zei Donkers. ,,We kunnen door deze ruime zege naar boven kijken. We moeten zeker tot aan de winterstop jagen op de derde plek en misschien kunnen we zelfs al gaan voor de tweede plaats.”

Donkers bekleedt zijn aanvallende functie nog niet zo heel lang, namelijk pas een aantal maanden. ,,Ik ben onder de huidige trainer Mari van de Haterd omgetoverd van middenvelder tot spits. Tot nu toe pakt die verandering goed uit.” Donkers speelde niet eerder in zijn carrière in de voorste linie, toch hoefde hij nauwelijks te wennen aan die nieuwe rol. ,,Ergens vorig seizoen switchten we van formatie. Het 4-4-2-systeem werd 4-3-3. De trainer zocht een ‘groot iemand, die een bal kan aannemen en terugleggen’ en kwam voor de nieuwe nummer 9 bij mij uit.”

Ambitieus

Dit seizoen maakte Donkers evenveel goals als zijn rugnummer, namelijk negen. Donkers: ,,Ik ben nog niet op de helft van mijn doelstelling, namelijk 25 treffers, maar toch voelt het alsof ik op de goede weg ben. Je moet ambitieus zijn. In goed overleg met teamgenoten besloot ik dat ik voor dit doel ging.”

De Middenpeelderby was vrij eenzijdig. Fiducia-aanvoerder Roy van Hinthum gaf na afloop een korte analyse hoe zijn ploeg er niet in slaagde om de wedstrijd anders te laten verlopen: ,,Deze derby leeft in het algemeen best erg, maar daar was vandaag niks van te zien. We begonnen slap en door drie snelle tegengoals wisten we dat het klaar was.”

De Ripse ploeg kende het scenario uit eerdere wedstrijden van dit seizoen. Van Hinthum: ,,Als wij een paar stappen minder zijn, verliezen wij van iedereen. Het moet anders. Volgende week stropen wij onze mouwen op en winnen we.”

Elsendorp: Kuijpers; J. van de Wetering, Bouw, Van den Boogaard, De Vries; Sommers, D. de Bruijn, Vos; Van der Heijden, J. Donkers, S. van de Wetering.

Fiducia: Van der Kruijsen; Van Kessel, Van den Heuvel, W. van de Berg, Van Ras (72. Stevens); Van Hinthum, Verstraten (72. R. van de Berg), Bukkems, Bos (30. Fekr); M. Ploegmakers (58. Van de Ven), P. Ploegmakers.